lørdag 13. juli 2013

Seksuelle overgrep i Guds navn

I alle religioner er dette med overgrep veldig hysj hysj. Historisk har det også vært en tendens til å dysse ned alle overgrep som skjer i religiøse samfunn. «Det man ikke snakker om har ikke skjedd» og lignende tankegang er ikke uvanlig.
Det er heller ikke uvanlig at det er overgriper som får støtte og omsorg i situasjoner der overgrep kommer opp til overflaten i religiøse miljø.
Min egen historie er også en slik historie fra et religiøst miljø. Jeg var ikke en del av det, mine foreldre var ikke utpreget religiøse i det hele tatt, men min bestevenninnes pappa var leder i pinsemenigheten der vi bodde. Og han hadde radioprogram der han snakket om at han hadde tid til alle, alle kunne komme til han og at han hadde omsorg og kjærlighet for alle. Dette inkluderte også små barn. Det inkluderte meg, på 5 år. Det inkluderte hans 6 barn, fra min alder og nedover…
Vi har alle lest stygge historier om barn og unge som har opplevd overgrep i Guds navn. Vi vet at det skjer. Vi vet, dog, alt for lite om temaet, omfang, om det skjer oftere eller skjeldnere i noen grupper osv… Det vi vet er at det skjer i ALLE religiøse miljø.
Det finnes kristne overgripere
Det finnes muslimske overgripere
Det finnes overgripere som er jøder
Det finnes overgripere som er pinsevenner, fra Livets Ord, Lestidianere, Smiths Venner, Shiker, Bhuddister, Hinduer, Bahaier, Rastafari…. Osv osv osv……
De vil fortelle sitt offer at dette er Guds vilje, at det som skjer er vakkert og nydelig og er ment å være akkurat slik fra skapelsens side. De vil kunne manipulere et menneske til en slik art at den som blir utsatt for overgrepene kan ende opp med å både tro på og være enig i det som overgriperen sier.
Religiøse overgripere, etter min erfaring, er delt opp i to grupper. De sektlignende som messer om Guds kjærlighet og at ledere (gjerne dem selv) kan ha sex med hvem de måtte ønske fordi det er Guds vilje og så har du dem som skremmer. Gud vil straffe deg om du snakker om dette til noen. Dette er vår hemmelighet og om det kommer ut vil Gud komme å drepe dine foreldre /meg/din venn/hunden din/sønnen din …….osv osv…
Min overgriper skulle drepe min far, skjære han opp i små biter , steke han i ovnen og få MEG til å spise han etterpå. Det var det han skremte meg med. Og ja, det fungerte helt fint på en skremt jente på 5-10år.
Jeg bærer på historier jeg har blitt fortalt som omhandler overgrep i religionens navn som er helt og holdent grusomme. Religionen legger til en dimensjon, til det som allerede er grusomt fra før, fordi det fratar deg troen på det gode i Gud, barndomslæren om at englene beskytter deg, at Gud vil barn godt osv…. Små barn som blir utsatt for overgrep klarer godt å tenke slike rasjonelle og alvorlige tanker. Har Gud forlatt meg? Ser ikke englene meg? Har djevelen tatt min sjel?
Jeg glemmer aldri historien om Bushra (30). Hun var/er muslim fra Tsjetsjenia og hadde kommet hit til Norge som asylsøker sammen med sin mann og sine 3 barn. Hun måtte, som alle innvandrere til Norge, gå på Norskkurs for å lære seg språket. Dette var en aktivitet hun satte pris på og gledet seg til å være i stand til å jobbe for å forsørge sin familie.
Hun ble tilkalt til et annet rom på asylmottaket, for å hjelpe 2 andre fra kurset med leksene. Hun gikk inn der og de gjorde lekser sammen. Der var det en ung gutt på ca 16 år og en jente på litt over 20, sammen med sin mor. Alle fra Tsjetsjenia. Mor måtte ta sin medisin og datteren skulle være med for å hjelpe henne og så kom de tilbake på rommet og de avsluttet lekse-jobbingen og gikk alle hver til sitt.
Denne moren kontaktet eldrerådet som muslimske Tsjetsjenere hadde i byen der de bodde og fortalte dem at Bushra hadde vært alene på et rom sammen med en mann, uten noen slags tilsyn.
Bushra måtte møte i eldrerådet, de satt på hver sin stol i hestesko rundt henne som satt i midten på en krakk. Her ble hun fortalt hvilken skamplett hun var for deres samfunn, deres religion og deres ære. Hun ble fratatt retten til sine barn og måtte umiddelbart flytte fra sin mann, sin familie.
Hun løp hjem. Der ble hun voldtatt av sin mann flere ganger, mens han ropte til henne at hun var en hore og et ubrukelig menneske. Hun klarte til slutt å låse seg inn på et rom. Der fant hun en kniv og begynte å skjære opp sine pulsårer. Mannen fant henne og ringte faktisk ambulanse og hun havnet på sykehus. Etter oppholdet på sykehus havnet hun på krisesenter. Hun fikk ikke snakke med sine barn, hun fikk ikke møte dem, hun fikk beskjed om at om hun nærmet seg byen de bodde i skulle hun bli voldtatt av hvem som helst, når som helst. Om hun traff sine barn hadde de folk klare til å drepe hele hennes familie i Tsjetsjenia.  Hun fikk bekreftet dette en gang hun oppsøkte sin sønn etter SFO…. Da ble hennes søstre i hjemlandet dratt inn i et smug og voldtatt, med hilsenen «Takk din søster».
Det er nå 5 år siden Bushra selv fortalte meg  denne historien. Jeg har ikke sett eller hørt fra henne på 5 år. Mange ganger tenker jeg på henne og jeg sender mine små hjertebønner i håp om at hun har det bra.
Dette skjedde i Norge! Ikke i langtvekkistan! Her hjemme, i nabohuset ditt!
Vi husker jo den Norske Pastoren som reiste til Brasil og levde i konstante overgrep mot uskyldige barn der i mange år. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/pinsevennpastor-innroemmer-overgrep-mot-barn-2637944.html
Og biskopen i Trondheim som tilsto overgrep av altergutthttp://www.nettavisen.no/nyheter/article2875936.ece
Jeg vil si dette til deg som leser, i tilfelle du er en som blir seksuelt misbrukt i Guds navn:
Gud tillater ikke slikt! Dette er feil og ikke-guddommelig på alle slags nivå! Den kvalme følelsen du har i magen din, DET er Gud som sier «dette er feil».  Det finnes mange du kan kontakte å snakke om dette helt anonymt, se i menyen til høyre her på siden.
Og….. DU er ikke alene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar